Monday 18 July 2011

Tetamu Indonesia

sejak 15 Julai smalam kami ada tetamu dari Indonesia. dalam minggu ni aku terel lah ngomong ngomong indon. hihi.

Rita namanya. student PhD di German. bawak mama dan abunya ke London untuk pusing pusing. udah mau pulang terus ke Indonesia bulan sembilan nanti. makanya mama sama abu nya di bawa berjalan jalan duluan sih. Rita kawannya Mila (kawan ku di sini). mereka di sini hingga isnin.

dapat juga merasa Rendang Daging dan Ayam Aceh..:) dan coklat dari German :))

mereka sampai sni Jumaat lewat petang. mama nya Rita ngak sihat kok. lagi Athsma sesak napas. kepalanya pusing. kasihan loh. semalam ngak bisa kemana mana. lalu bapak Din (DC) ngantarin ke pak dokter ajah.. payah jugak mau ke doktor kerna mereka tourist. enggak register sama NHS..

eh letih pulak ngomong Indon.. kikiki

kami survey klinik yang tak payah guna NHS. just walk in je. sebab nakkan prescription ubat. sini takleh la pharmacy nak bagi kalau kita nak beli gitu gitu je ubat kalau kita tak ada presciption doktor. sebab tu kena carik doktor jugak.

at last dapat jugak sumber Medical Centre yang tak perlu register NHS. korang pun kena tahu ni.. maksudnya sesiapa saja boleh terjah kalau sakit. selalunya pelancong la. servis pon terus dlayan. tak payah pegi emergency hospital. pegi hospital pon lambat sebab beratur dengan ramai orang tempatan.

untuk yang duduk dekat area Uxbridge boleh pegi SINI.. mudah. masuk.. isi borang sikit.. tunggu nama di panggil.. terus dapatkan rawatan segera. oleh sebab mama Rita asthma, dia kena gas je dan diberi prescription antibiotic dan Ventolin. lepas kena gas barulah beransur sihat. nafasnya pun clear dah. tak berbunyik kuat. kesian Rita. risau banget deh.

besoknya Ahad, bila tengok mama Rita dah sihat DC jadik pak supir (prebet sapu) hantar berjalan jalan sekitar Central London mahu melihat lihat bangunan tinggi..;). mudah berkereta. mama Rita tak perlu banyak sangat berjalan.

lepas subuh Isnin semalam DC dah hantar ke Stansted Airport untuk mereka pulang ke German. lama lagi di German. hampir sebulan. Abu Rita (ayah) tu aku rasa orang berpangkat di Indonesia. kalau di Mesia mungkin Dato'. tapi kat Indon aku tatau lah apa.. protokol juga orangnya. nampak begitu educated. pernah jadi Lecturer di Universitas IAIN. ada jawatan dalam parliamen di sana. apapun humble aje orangnya. mereka asal dan tinggal di Aceh. siap jemput kami ke rumah nya di sana. see.. dah ada accomodation dah kalau nak pi melancong kat Aceh..hihi. sedih juga dengar cerita ahli keluarga Rita ramai juga yang meninggal semasa Tsunami termasuk nenek dan makcik pakciknya..

moga ukhwah ini diberkati Allah s.w.t. AMINN.. terima kasih dan kemari lagi ya.


cerita ni cukup bagi menjawab soalan lama tak update blog :P .. bizi melayan tetamu deh..


2 comments:

DrMaya said...

Salam Linda, sihat? lama tak jenguk sini deh...sebuk la katakan...

Azian Elias said...

seronok kan ada kawan serata dunia.. mana nak pegi boleh berjimat.. betul kan?