Friday, 21 January 2011

Emak dan Aku

semalam kami tido lambat.. eh rasa nak tipon mak lah. ini kalau tipon (12.30 tengah malam) Malaysia waktu pagi.

so mcm biasa borak borak gelak gelak...

Aku : Assalamualaikum mak!

Mak : Waalaikumsalam..

Aku : sihat ke (bunyi mcm mak sedang berjalan)

Mak : sihat.. alhamdulillah..

Aku : Mak kat mana ni??

Mak : ni mak nak pegi umah Cik Dah Hasan ni..

Aku : Aik ? pagi pagi dah merayap rumah orang ? (aku ngan mak memang perbualan kasar yang mesra gitu)

Mak : Ha'ah ada hal sikit.. hihihihi

Aku : Mak dah sarap ke?

Mak : belom.. itu lah pegi umah orang ni kut kut lah orang hidang air bagi sarapan alhamdulillah.. hahahah.. (ayat lagi kasar kehkehkeh)

Aku : HAHHAHA heh mintak makan kat umah orang pulak..

Mak : ye la janda.. ibu tunggal pulak tu.. kesian mak..

aku : kalau orang tak bagi minum cemana

Mak : tak apa lah.. mak makan kat kedai (aik? tadi kata janda ibu tunggal.. aleh2 nak makan kat kedai pulak)

Aku : HAHAHAAHHA..

Mak : Nak mintak makan kat anak jauh ..

Aku : alaaa lagi setahun je mak..

Mak : setahun pun rasa lama sangat lagi..

borak borak lagi..

Mak : eh ko kalau takde apa hal mak nk letak dulu nih.

Aku : eh napa pulak?

Mak : jap mak ade hal skit ni kat umah cik Dah ni nak cerita cerita..

Aku : amboi cerita cerita apa pulak tuuuu..

Mak : ada lahhhh.. ni nak bincang jumpa menteri ni ... hahahaha

aku : menteri.. ceh .. hahahhaha..

punya lah bizi dengan kengkawan sampai anak kat London tipon pon dia nak letak.. hahaha. MAK MAK.. kelakar lah mak ni..



ni gamba masa hantar aku kat airport KLIA (31 dec 2008)

muka mak memang pakej
3 hari 2 malam sedih je.. tapi kalau borak borak asyik nak ketawa je dan bila sedih memang sedih menyayat hati lah.. apa pun riak muka mak aku tetap SAYANG MAK !

eh ade yg kata muka mak ala2 cina skit. sbb arwah atok tan ngan atuk tina (mak abah mak) memang mata spesis sepet. aku ? more belah arwah abah.. Al Fatihah


7 comments:

niDa said...

sedih la tu.. nnt la kte kirim kan salam perantauan..

Ana said...

ari tu aku jumpa mak ko ngan sufi masa kt kenduri kawin shima....aku salam dia..senyum jer...agak2nyer dia pun lupa aku nih sapa...

Rafidah AKA Linda said...

k.ngah - betul la sedey gaknya..

ana - dia lupa la kot tapi kalau aku cerita dia bole ingat. tapi shima dia kenal sgt sebab shima kan over peramah gitu..hehehe

CT annie said...

jeles baca perbualan anak beranak ... dah 14thn x borak ngan mak mcm nie... x sama borak ngan stepmother n mother in law.. still kena tatasusila .. rindu sgt ngan arwah mak.. tgh taip nie pun dah banjir setempat..

Anonymous said...

hehehehhe...minggu lepas aku balik umah mak..dia citer...terkekek2 dia ketawa sebab ko cakap mintak makan umah org....hehehehe...ermmm...dia bab berjalan2 ngn mendores(lepak2) mmg no 1...pas aku g keje je...hah cepat2 la dia bersiap2...katenye nak mencari rumah pintu terbukak...kalau xde...lepak kat gerai nasi lepak kat bawah umah tu pun jadik jer...untung2 pas org tu jual kuih yg terlebih, dapat la rezeki merasa seketul 2...ahhahahaha....elehhh...alasan nak jumpa kengkawan je tu...lagi2 kalau cukup korum cik ani be' + cik yam ngn mak...siap ngeteh2 kat kedai mamak blok C lagi tuh...hehehe...
kalau ngn kak midah lagi la plak...transportnye motor EX5 tu jer...tapi jalannye..sampai ke hujung dunia...hehehehe...malam2 ngadu sakit lutut...

ermm...paham dah mak tu...mana dia sesuaiii cakap kat tipon...cakap kat tipon benda yg penting2 jer...katenye...

agaknye la kan kak..kalau org lain dengar kita bercakap kat tipon ngn mak...macam nak gadohh je kan...ehehhehehe...

kak ana : dia mmg x ingat kak masa salam tu...lepas dia salam...dia tanya supi balik sape tuh...ermmm...kene la terangkan balik salasilah staff bmi tuh...hehehehe...baiasala tu...

from : sufi

Rafidah AKA Linda said...

ct - mmg mak tiri n mak mentua x sama. ngan mereka xleh nak share secret2. takpe la... hanya DOA hadiah yang terbaik buat arwah mak ct. Al-Fatihah
fidah xde abah.. rindu abah pulak.. :(

Rafidah AKA Linda said...

Pi - biar la dia mendores. nak tenang kan jiwa kata dia..ekekekeke..
aku rasa mak kita ada habit camtu.. satu antara seribu kot. xsuka borak kat tipon lelama, suka mendores..