Friday 5 November 2010

Seabass 3 rasa

Salam,

semalam lepas balik dari dating dating ngan Aisyah.. balik umah 2.30 pm terus sensing lengan le ape lagi godek koli. ape laa nak masak secara laju laju yea. mcm tergopoh nak masak kalau boleh sudu pon nak makan. nasib keras. alangkah indahnya kalau boleh lepak lepak kat kedai goreng pisang ke kopok lekor ke.. alahaiiii MIMPI laa aku .. sian..
before pegi tu mujor dah rendam apa nak masak. SEABASS... hah!! seabass.. ape tu ?? bukan bukan bas sekolah atau bas mini ke atau LautBas ke bukan bukan. ini spesis makanan mentah. ini IKAN.. hahaha.. ikan laa alaaa kalau kat Malaysia tu ikan SIAKAP. haha.. owuhhhhhh Siakap ko kenal yeh.. memang laa temasuk lah haku.. dedulu dtg sini kerut kerut kening membaca label ikan pelik pelik. siap bukak google la nak mencarik jenama ikan. kalau kat Giant ke Carefour ke senang sume ikan pakai NAME TAG. haha.. ini lah bahana nya SELALU sangat ke pasar basah.. haha.. selalu?? setahun sekali je kut tu pon ikot mak.

sini sume nama ikan di englishkan.. arakian jintan pon nama english pon kena bukak kamos. hayokkk jenuh weh jenuh.. major GARAM aku tahu Salt.. kalau tak TAWAR la lauk pauk aku.yg klaka tu DC pon sesama carik kat tenet nak translet bahan masakan. yela kalau satu dua takpe cuba ko terai carik tepung pulut, tepung ubi, hai boleh berkedot dahi weii..

eh aku nak citer Siakap 3 rasa.. mak oiii rindu banget sama kedai Thailand kat simpang umah aku tu. ye la dulu kalau lapa kebulo CUMA belok jea kat kedai tu sebelom balik umah ORDER saja.. kini ... huh!! sob sob..
AMAN SEAFOOD kau di hati .. tapi bukan selalu pon time time baru baru dapat gaji tu bole laaa..ujung2 bulan godek kuali gakk..haha

siakap kat sini mahal wooo.. 3 bulan sekali bila baru dapat elaun tu bole laa. udah anak tekak, mak tekak, nenek tekak semua keturunan TEKAK taste Melayu maka lauk pauk melayu jugak laa di hadapnya.

jom jom try simple je.. sementara tunggu ikan digoreng yang maha lama..tumis bwang dan cili api (didadu) bwang dah layu masuk cili blend 2 sudu. sementara tunggu cili garing boleh menDADU timun, tomato, bawang besar. bila cili dah garing masuk sos tomato. cmpak asam keping separuh. bila dah sebati baru campak timun tomato bawang yg dah dadu tadi. ejas ngan garam gula and taruk air kasik berkuah.. then siram kat ikan yg dah siap goreng itu.. BEST arr.. aku suka. suka sebab simple.

apesal 3 rasa..? ouhhhh sebab masam manis pedas.. cuba kira bape rasa tu..tu kalau kat kedai dorang belasah sampai 15 hengget padahal nak buat macam bole laa katogeri sonang.. tentu suami sayang sebab jimatkan duit dia disamping kurang bahan perasa jaga kesihatan beb..

meh meh tengok gamba..


alamakkk baru tingat dah kenyang makan baru terpikir pesal aku tak hamik gamba.. takpe laa kat atas ni gamba KUEY TIAW GORENG.. kelmarin punya breakfast . haha sape yang tak baca sure ingat gamba ni nama dia Seabass 3 rasa.. lantakk kan hahahaha.. pstttt kuey tiau tu rencahnya aku taruk chopper bawang bersama udang kering masa tumis. eh marvelous jugak ek..

aku suka jugak baca baca resepi kat blog orang. kat my.resipi.com tu... CUMA bila xcited baca dan nak buat. TIBA TIBA ... break emergency !! banyak bahan yang dorang sebut tu takde kat sini ataupun aku memang takde stock. tak pon bahan yang di senarai tu mahal ya ampun .. sakit ati tau. last last aku belasah je .. kasik hantam.. habis jugak.

abis citer semalam..

No comments: