Wednesday, 8 September 2010

Pra Syawal

7/9 - Syawal pun ada Pra lah kan pra tu kan ala ala persediaan laa.. takde la nak sedia sungguh2 gitu sebab raya pun macam tak raya aje. mcm syok sendiri lah .. mcm xde suasana lah.. ye la udah kiri kanan depan blakang ompueteh, pakistan, india, italy, rep. chech.. pakistan tu ada lah sambut Eid.. tapi budaya kan tak sama soo buat hal sendiri je laa.. ajak DC g beli preparation nak raya. nak jugak buat kueh ke.. ala sekut bodoh2 pon jadiklah.. asal ada rasa tepung, butter, coklat2, cok chip, manis2 .. sudahlah sempoiii.. xyah fenin nak mcm2 juadah mcm kat M'sia tu .. kat mana nak beli sekut2 tu sume .. mana ada jual. kena la uli sendiri. kalau tak duduk London tak penah umor pon nak uli kueh raya kannn.. baik beli. kesian yg jual xde sape nak beli rugi dorang..haha..

beli kat tesco je.. sbb bahan2 tu kebanyakkan ade ada jual kat tesco..

mcm tahun lepas jgak .. buat laa biskut cornflake, biskut cok. cip, biskut mazola, biskut yg ada coklat cair kt atas nun.. tahun ni tak tahu lah ape nak aku ulikan. tengok je la nanti .. tah ape la jadiknya kueh aku yek..

versi berangan lagi.. kalau kat M'sia habis dah aku borong kueh kat kawan2 yg juai kat opis.. dorang untung berlipat ganda kalau aku yang beli tau.. hahaha.. punya lah banyak. samapi kengkaan pelik .. aku kata aku nak jual balik kat chowkit nanti.. hakhakhak.. kira mcm pertandingan beli kueh terbanyak ..aku layak lah menang.. hihihihi.. ye lorrr.. bali utk mak mertua, mak aku, rumah sendiri lagi .. haaaa tak banyak tu.. takkan nak belik 1 jenis tentu la 3-4 jenis. blom masuk kerepek pisang, ubi, tempeyek kacang peyek dhal.. popia mini, siput lah, maruku lagi, blom masuk kueh tradisional lagi.. bahulu, batang buruk lah ..haha.. mana tak berlambak kalau dikumpulkan. tapi lepas agih2 kan sikit je kami punya.. rumah sendiri punya beli mana yg anak2 suka, aku suka dan DC suka aje. alahhh setahun sekali beli kan mak dan mak mertua punya apa salahnya. mak aku pon dh malas nk buat kueh dah. penat gaknya dari kami kecik sampai beso mak buat.. sampai aku dh keja mak suruh beli aje lahh.. beratus ratus gak bajet kat sini tau.. udah le kueh juai punya lah mahaiii gile..

8/9 - harini DC pegi kedai cina pulak nak beli preparation utk masak2 besok pulak. yela nk jugak buat daging rendang, lodeh, kuah kacang, ayam merah, nasik impit.. mana lah ade jual lengkuas kat TESCO.. bahan2 eksotik ni kena lah beli kat kedai cina. DC pegi naik tube jek. kesian jugak kat dia kesana kemari naik bas turun bas, naik tube turun tube jalan kaki jauh jalan kaki dekat semua sebab carik bahan nak buat masak masak. susah nya lah. membawa barang beli beli tu sampai birat2 merah2 jari tangan. sampai senget2 bahu, sampai berhenti rehat sekali dua.. seksa sangat. berat pulak tu. terpaksa kena berdikari .. kadang2 aku terfikir susahnya hidup kami tak ada kereta dengan anak yang ramai. susah nak beli barang makanan dgn kuantiti banyak nak bagi makan anak yang ramai, TETAPI Allah permudahkan urusan belajar dia. supervisor yang baik, memahami, tak byak kerenah, task atau assignment yg dia bagi pon DC boleh urus dengan baik. Hikmah juga namanya..kan kan kan.. SYUKUR padaMu Allah.

petang karang DC kena keluar lagi nak beli barang2 basah pulak.. daging, ayam, kena beli kuantiti banyak pulak tu .. ye la kalau2 mungkin ada kawan2 nak datang rumah ke.. kami alu alukan kedatangan mereka cuma untuk nak buat Open House tuu.. cuba fikir macamana yea??? adalah tak adil menuduh kami kaya menyimpan duit banyak sebab tak pakai kereta. sedih aku. adalah tidak sopan mengata kami sengaja tak mahu pakai kereta. kamu tahu ke berapa duit yg kami ada, kamu tahu ke berapa belanja yg kami kena keluar setiap bulan untk makanan, pampers, susu, bil bil semua. tahu ke? tahu ke?.. ayat yg buat aku sering mengangu emosi.. buat aku menangis..

citer pasal mengangu emosi ni la yg sakittttt skit la hati ni tgok laman rumah.. umpanya lah.. seperti makan sebelah orang berpuasa.. gulppp gulppp.. telan air liur...umpama je.. sedang bersabar ... walau hati ada pedihhh.. pedih seperti dihiris.. jahat btol hati ini.

kalau Eid @ Aidilfitri jatuh pd hari Khamis/Jumaat cemana yea..kena minta cuti dengan teacher skolah Hakim, Hazim, Hariz utk kami raikan Aidilfitri.. tengok la cemana blom bincang dgn teacher lagi.. kesian sampai kena mintak cuti untuk Raya.. ni la nama duduk di London..

dh dengar puteri nanges kat atas.. chow dulu diari ku...

No comments: