Monday 16 August 2010

Keshah Puteri..

Salam,

citer bab anak ni memang la x abis2 kan .. dari kecik tapak kaki sebesar 2 jari emaknya (ni ayat fofular mak aku) sampai dh akhir hayat dia..

teringat dolu2 mase peknenkan dpt tahu peknen kan dia hepi la sgt pasal mase tu timing ok la nak peknen kan. Hariz pon dh mcm besar skit. peknen anak no 4 tahun 2008..umo aku 30.. wahh muda gitu .. byak org xtau mcm ngandung anak sulong (aku yg perasan) eh betol laaa muka mcm fresh peknen anak sulung ..haha.. tapi waktu tu rs leteh teramat2 sbb melayan kerenah 3 hero yg dh ade kan.. cuba bayang. tapi bayang aje x ckup kena lalui, lain sgt. hebat nya Allah nak uji. sgt pressure. sampai upah 2 org indon lah nk suruh kemas umah yg mcm erkkk tongkang pecah (ayat fofular mak aku). tp aku rse tongkang yg pecah tu lagi chantek lah kalo nk bandingkan ngan umah aku hehe..tu baru citer weekend. keja daily lagi uhhh.. mujur En. DC sgt2 rajin nolong.. masak.. urus anak walau kengkadang lebih SUKA buat sendiri. ade je yg x kena kalo org tulun..haha byak songeh kan. yela yg mane dia bole buat dia buat yg xleh buat alahai gagah la buat jgak.. blom citer gosok baju keja, bju skolah, bsuh baju, sidai baju segala tentang kain baju adehh..itu baru bab baju .. ada byak bab lain citer N3 kemudian. eh xde MAID ok..

mase dh 4 bulan dh sampai mase utk scan jantina.. urghhh fobia n b'debar2 jantung mcm lari naik treadmill laa.. fobia 1..anak lelaki lagi, fobia 2 .. anak lelaki lagi, fobia 3.. ala paste je la fobia 1 n 2 tuu.. ahah.. tapi bla scan doc ckp yg ni mcm lain lah, slalu sy buat mcm ni (sambil tgah scan) mmg dh nampak tapi yg ni mmg xde. ini GURL ni.. ala aku xde la hepi pon pasal mcm2 kemungkinan kan .. tapi DC lah senyum2 hati dh bunga2 dah. jln mcm x pijak bumi lah. aku lak mcm biasa je. pasal xnak xcited sgt takut scan sepital tu rosak ke..haha..

persiapan pon xde la beriya iye mcm anak sulong yela psal anak ke 4 .. biasa2 je. xnk beli baju ropol2 tu sbb TAKUT. tapi TERbeli la jugak 1 pasang sbb geram tguk baju chantek sgt. DC mcm biasa la soh beli, aku jek yg tanak buat dekk je. msih dlm mood x percaya..orang tnya pon xmo kata apa2. slalu kata doc x nampak lagi. mood x percaya lagi. (arhhh walaupon dh bincang nak buh nama apa nanti keh keh keh)

mse peknen pon aku rse biasa tapi DC kata sayang ni lain la prangai.. nak me'LAWA. asyik nk beli baju walau dh tgah tggu hari boleh lagi mintak nak beli baju maternity. asyik nak beli mekap, brooch yg chantek2 tu. arghh sume yg berciri dan berspesifikasi chantek dan comel aku NAK. mengidam ngidam tu xde la sgt. tapi lebih pda unsur kebendaan yg indah2. siap tuko cat kaler rumah ngan kaler merah bata n peach. seb bek x mintak kaler pink .. uwaaa DC kang ahaha..

puan dokto dh estimate due date 16/8 tapi mase 8/8 tu mcm nak lompat2 suruh dia keluar tapi xde apa2 tanda. bkan ape, pasal tarikh tu cantik aje. mcm berangan la kalo lahir tarikh tu kan cantekk kat no IC dia .. 080808-10-bla bla bla.. hingga 14/8 boleh aku bgtau dokto "sy dh x larat nak bawa dh doctor" hua hua hua.. tp dokto semacam paham kan..

bila dh taim nak deliver mcm biasa sume anak pon memang xde rase ato bhasa kedoktorannya contraction .. mcm biasa aku di induce (masuk ubat drip) utk contraction.. lahir saja doktor Nor Fidak suruh IQAMAT hahaha.. CONFIRM la PEREMPUAN.. arrghhh mse tu trus rse hilang sakit bersalin. DC telefon femli kawan2 dgn sore yg semacam sebak tanda kesyukuran lepas iqamat. aku sampai rse nak melelh airmata gembira yg amats.

bila balik rumah mak, mak pulak dh standby jahit sume bantal dan tilam berkain bunga mase aku kat sepital . wow 24 hours jek aku kat sepital mak dh siap dah.. HEBAT MAK..adik aku USOP la memang x caya langsung sampai nak tgok bukti .. haaaa ambik ko tgok laaa... haha

dh kata xde baju2 berciri kewanitaan maka pakai aje baju abang2 dia yg skema itu. habis je pantang maka meroyan lah aku mencarik baju utk Raya berfesyen bunga bungaan dan kalo x bunga, ropol dan kalo x ropol pon MESTI pink lah haha kemaruk kan. ye laaa dah 7-8 tahun aku tunggu saat dan tika ini maka aku melepas kan gian ku ini dengan dahsyat.

bila dh lahir perang pulak nak taruk nama ape.. haha.. yg pasti ada ILMI --- ---- . yg las tu aku yg nak sangat2 nama INSYIRAH.. DC pulak nak sangat la nama PUTERI. haaa hamik ko letak je lah sume kaut sume skali bungkus.. pas2 nak susun lak.. Puteri Ilmi Insyirah kah or Ilmi Puteri Insyirah ke or Insyirah Puteri Ilmi or Insyirah Ilmi Puteri hahaha perang lagi.. bila dh makan berdamai.. sepakat pilih Ilmi Puteri Insyirah ... sbb nak samakan ngan abang2 dia.. bole! yg mengheret kepada maksud 'kegembiraan'. kan ade Surah nama Al-Insyirah..

lahir dia lagi 2 minggu nak puasa lps tu raya.. then aku n DC berhempas pulas prepare nak ke UK pulak. dpt offer dtg London pon aku dah pregnen 5 bulan gitu. rezeki kamu la jugak. dtg UK mase tu dia baru la 4 bulan 2 minggu .. isk iskk mcm lembut je lagi nak bwak ke negara sujuk2 kan. sian tapi xpe dia mcm steady je. cuma dlm flight phewww .. berpeluh walau flight aircond kuat. pasal dia dok teriak olmos 10 jam. lagi 2 jam tido, lagi 2 jam nyusu. antara teriak sana sini tu dok berdukung la .. sampai bengkak lengan nieh.. ye loo 14 jam flight direct.. KLIA to Heathrow.. urhhhgghh mengeliat keletehan. sampai UK memang betul2 winter. berbungkus bungkus mcm lepat pisang dia ku keja kan. hanya tinggal muka aje kalo boleh tutup muka ku tutup gak tapi lemas lak kang.. ko jangannn.. sbb sejuk ter ter amat. 3 minggu lepas dpt umah sewa tu turun la salji rahmat itu. brrrrrrrr sujuk mmg x kuar umah langsung.

citer bab perangai dia.. mcm ade ciri kesopanan dan kesusilaan walau dh dilatih abang2 dia supaya mengganas tapi dia menten supan. betol x tipu punya. xceli takut gak abag2 melatih secara berlebih lebihan tinju ke WWF ke sumo ke karate-do ke.. tapi latihan yg tersebut tadi GAGAL. permainan berciri ke'girl'an pun turut menemani sepanjang pembesaran dia. yg lagi penting baju2 berorentasi ropol dan pink tetap peneraju utama mengiringi dan membaluti badan dia. sini lagi heaven baju2 girl wooo penah mcm nak terbeli BERKOTAK.. seb bek ditenangkan oleh DC kalo x habis ku hangkut baju kat carboot yg berdouble double mahal itu.. haha. eh bayang la skirt comel, jeans bunga2, baju beropol sume selai 50p aje.. = RM2.50 tau.. kan mahal tu.. haha

bila mcm dh anak dara nieh.. eh mmg anak dara ape.. kitorang slalu curik2 tgok dia. sbb dia suka mem'mekapkan diri haha.. tau lak tu lipstik pakai kat bibir. eye shadow pon blasah gak pakai kat bibir.. habis mekap mama dikerjakan nya.. xleh nak marah pasal ye laa anak dara kan. bila main baby baby (anak patung baby laa) siap tepuk2 soh baby tidow. dh penat tepuk soh mama pulak tepukkan .. boleh ! huh ! layan je..dukung baby mcm betul sangat dok kendong anak mcm betul2 tu haishh klaka pon ada. tapi kena tgok curik2 pasal kalo tegor dh x jadik dah macam kena CUT gitu.. trus STOP lakonan dia. soo kalo dpt tgok tu kena intai2 je..haha

abang2 lak kena jadik bodyguard dia..haa kan hebat ade 3 bodyguard dan kdg2 Hariz jugak pembuli no 1 dia. tapi tu la aku ngan DC dh bagi responsible kat abang2 dia tu kena JAGA adik. kalau jadik apa2 kat adik awak be responsible to her ok. cth adik jatuh abang2 yg kena dulu, adik nangis kena bagi adik pinjam dulu apa yg dia nak tu. Stakat ni Alhamdullillah abang2 memang boleh diharap walaupon dorang menggustikan adek tu. "Awak kena jadik penjaga ke 2 adik selepas MamaAyah tahu" kami kena letakkan tanggungjawab kat bahu mereka utk mem'matured kan dorang..

sekarang, Puteri punya peberet adalah bwak jalan atau kluar dari rumah. x kisahlah kalo stakat kuar kat blakang umah jek. boring gaknya mcm aku jugak. kalo dpt kuar tu mcm MERDEKA gitu .. tahu lah lahir bulan kemerdekaan. tunjuk pintu sambil sebut "tom ! tom ! tom arrrr.." (means : jom). kdg2 terus duduk dlm stroller bagi isyarat dh standby nak KELUAR. Dia gak suka tiru cakap kami semua. cara cakap ber'irama kami jugak dia tiru. manggil abang2 pon mencopy cara kami panggil jugak. siap dengan tempo nya lagi cuma pitching jek lari sket. pasal pelat. word2 engling dh terikut abang2.. shoesss, come, stop, no.. bila ckp NO.. wah mcm Madam yg Garang. dia sangat garang.. ikut sape tah .. hak hak hak.. aku x ehh.. x caya tnya DC. korang jgn komen yeh.. hahahaaa..
jeritan dia memang high pitch kalah Ziana Zain (sbb aku suka K.Ziana) sampai beberapa second masih lagi bergema kat tinga nieh. mungkin berlatih nak jadik musabaqah Al-Qur'an agaknya.. xmo artis2 nih. sgt suka jgak duduk kat dapo jadik assistan aku. tolong ketuk sudip goreng sudu dlm periuk .. boleh ! pandai jgak mam'bagitau poo poo sambil buat isyarat ngipas2 hidung sambil memuncungkan mulut dia nak nunjuk busyuk. cuba korang buat. tapi korang buat x comel ok. sgt pemalu kalo jmpa org untk minit2 pertama .. bila dh warm up siap duduk atas riba.. haha.. ada banyak lagi tapi x tertaip pasal lenguh jari.

besday dia xde kek pon sebab kalo xde besday dh slalu buat kek.. haha bole x bagi alasan camtu. ini betul betul bukan cobaan..lgpon bulan Puasa mood buat kek merundum. hoho

utk ucu dan atok kat M'sia tu tggu lah kepulangan cucu dara ini.. tgoklh gelagat dia nanti sampai mcm rase nak gigit2 dia.. haha (pasal aku slalu gigit dia)

k lah harap TERHIBUR dgn stori yg berkisar pd citer seorang Puteri dr keturunan kebanyakkan .. ahah..

1 comment:

Anonymous said...

garang tu ikut ucu lah..dulu slalu komen aku garang...kakak adlin sampai skang takut lagi ngn ak....aku x penah marah dia pon..tapi ajak tengok wayang nak pulak dia...hehhehhe...berani plak kuar ngn aku berdua je...mak slalu tanya...dah besar mana la insyirah...tengok anak org umur 2 tahun...mcm ni agaknye insyirah...huhuhuhuhuhu..kecik2 dah pegi london...x rase laie umah mak lama2....winduuuuu sudahhh....

from : sufi aka ucu